Stara medicina

Skidanje uroka, salijevanje stravina, pridobivanje momaka .. .!

 

Najčešće skidanje uroka u Posavini se obavljalo tzv. ugovaranjem vode. Voda se ugovarala tako, da se u posudu s vodom mašama, (željeznim hvataljkama) ubacivao sa jake vatre, komad po komad žeravice i pri tome izgovarale neke tajnovite riječi i uz to poduža molitva. Slično se radilo i kod skidanja nabačenih čini i salijevanja stravina i začaranosti. Nadaleko je bila poznata baba Katuša iz Zasavice, neke babe iz Pruda, Vojskove i Zorica ...

Smatralo se, da je neka odrasla osoba ili dijete palo pod urok (urečena), ako od nečeg pati, poboljeva ili ima neke druge smetnje i nelagodnosti. Urok je mogao doći radi ljepote, uspjeha, zdravlja, bogastva, iz zavisti i slično. Urečena osoba liječila se, kako je ranije rečeno, ugovaranjem vode .

Onaj koji ugovara vodu kleči na obadva gola koljena, pod koja se stavljala po tri zrna graha, a onda je on, sa vatre probirao komade žeravice i lagano mašama spuštao u posudu sa vodom, izgovarao pri tome tajnovite riječi i potiho molio. Uz uzglavlje onoga sa koga se skidaju urod, treba da gore tri svijeće voštanice, koje po mogućnosti on sam upali. Kad je postupak gotov, liječen og se stavi u postelju da legne, svijeće se ugase, a on pokrije dobro i po glavi. Pokrivač je smio imati samo crnu i crvenu boju, a za to se koristio ćilim ili striga (krpara) . Preko ovog se još, ako ga ima, stavljao pokrovac od vune ili kostreti, koji je mogao imati žutu i bijelu boju.

Ako se od uroka liječilo muško dijete, mlađe od trinaest godina, skidala se sa njega košulja prije stavljanja u postelju. Potom se košulja spali u avliji na podesnom mjestu, koje odredi onaj koji skida uroke. Po tom se pepelu, a naročito poslije zalaska sunca, ne smije gaziti i hoditi. To je posebno važno za noseće (u drugom stanju) žene, koje bi mogle nagrajisati, pa bi kaže, na svijet moglo doći dijete nakaza, mrtvo-rođenče ili nedonošče.

 Treba reći da se poduzimalo nešto i unaprijed, da se onemogući utjecaj prodornih pogleda, uročljivih očiju i želja. (Smatralo se da ima ljudi, naročito žena, koje imaju uročljive oči, pa njima mogu dušmanski naškoditi tamo gdje u sebi ili javno i glasno izražavaju svoje čuđenje.)

Tako su, da se ne bi ureklo vrlo zgodno i lijepo dijete, njemu majka ili baka oko lijeve ruke vezale lijepo pleteni vuneni gajtan kao narukvicu, izrazito crvene boje. Namkvica se mijenjala i držala sve do pete-šeste godine života djeteta.

 Ako je neka osoba muška ili ženska, starija ili mlađa doživjela veliki strah ili stres, onda se išlo na salijevanje stravina, i u ovom slučaju postupak s vodom i žeravicom bio je sličan onom kad su skidani uroci, jedino se izgovaraju drugačije tajnovite riječi.

Ovdje je novo to, da se u posudu (obično veću ćasu) ulijeva fildžan-dva rastopljenog voska, a nekada, ako ga ima pri ruci, ulijeva fildžan rastopljenog olova. Od tih rastopina voska ili olova u vodi se stvore razni oblici životinja, ljudi, stvari, biljaka, cvjetova, oluja, nevremena i kijameta, te se po tome traži i utvrđuje uzrok od kojeg je strah nastao, te upućuje i određuje kako da se sa čeljadeta ta nedaća otkloni.

Tražila se pomoć i u prilikama kad djevojka želi pridobiti ili zadržati momka, koji joj izmiče, ili momak curi, koja se okreće drugom. U takvim slučajevima su primjenjivane čarolije u napicima od trave i cvijeća, najčešće od nevena, čubera, miloduha i drugih, te od prašine i pepela od izgorjelog dijela životinje ili ptice. Priča se da je korišten pepeo od sagorjelog ovnovskog roga, od kljuna patka i goluba, od rese pijevca. Neki tvrde da je u ovu svrhu korišten i pepeo od sagorjelih krila šišmiša.

Osoba koja se želi pridobiti treba da popije tako pripremljen napitak, a da se ništa ne dosjeti i ne primijeti. To nije nimalo lako ostvariti, pa je ovo znalo trajati i vrlo dugo, te se napitak morao ponovo po nekoliko puta spravljati.

Pričali su neki, koji su ovim ljubavnim napicima posluživani u sumrak ili pravoj tami, da nisu ni neukusni, jer je osnova napitka uvijek bio med. Mnogi tvrde da su ovakvi napici postizali vrlo brzo učinak, na zadovoljstvo i ponos onih kojih su ih spravljali.

Gledajući na moguću zarazu, sreća je bila ta, da je sadržaj napitka bio dobro kuhan, a primjesa od životinjskih dijelova dobro ispržena do pepela i prašine.

 

Priča tetke Mare

 

U ono vrijeme u naše selo u Posavini odnekud iz unutrašnjosti Bosne došao je stari hećim. Imao je dugu bradu do silaja. Bio je pozvan da liječi jednu ženu, mladu udovicu, koja je imala jedva dvadeset godina. Nekako u tim godinama ostala je i bez muža, sa dvoje posve male djece. Zapravo je u tu našu ženu ušla guja, zmija, dok je žena spavala u polju na travi. Žena je osjećala guju u svom trbuvu. Bez obzira što je puno i izdašna jela, bila je istina debela, ali se tromo i vrlo slabo osjećala i bila sva blijeda ulicu i u tijelu.

Čim je u kuću zakoračio, hećim je zatražio da mu se ispeče sviježe zaklano pile na kome da ostane glava i dobro očišćene noge. Bolesnica od ovog časa pa dok traje liječenje nije smjela ništa jesti niti piti, a posebno ne uzimati med, mlijeko i druga slatka jela. Odmah je morala popiti fildžan i po ljute rakije i ponavljati to onoliko puta koliko on utvrdi da je potrebno.

Kad su pripreme izvršene, naredio je da se žena ispruži i legne na pod, a hećim ju je onda pokrio crnim debelim ćebetom, zatim naredio bolesnici da što najviše može otvori usta. Hećim je zatim postavio upravo do samih otvorenih usta žene toplo mirisavo pečeno pile. Hećim je nastavio nešto nerazgovjetno mrmljati, kao da šapatom govori neku molitvu. Prisutnima je rekao da će ta zmija gladna na miris pečena pileta i tjerana ljutom rakijom izaći polako na usta nesretne žene. Čim pomoli glavu on će je pripremljenom svojom crvenom šamijom uhvatiti i polagano izvući. Kaže, da je guja sada bijele boje, jer živi bez sunca u tami trbuva žene, da njezin ugriz nije više opasan. Ovakve zmije najvole med, šerbet, šećer, ovčje i kravlje mlijeko, a posebno ih mami pečeno pile kad dobro izgladne. Ako za tri dana guja ne izađe na miris pileta kroz usta žene sa nateknutim trbuvom, znači da nije više živa. Žena od takve mrtve guje neće više patiti ni imati neugodnosti, a izbacit će je iz sebe. Tri, pa i četiri dana su prošla, uspjeha nije bilo. Trbuh u mlade udovice je i dalje rastao. I hećim je digao ruke...

Za nekoliko mjeseci udovica je rodila lijepo, zdravo, muško dijete?!

 

pv -posavski narodni kalendar

listopad 2009

::: PV PRETRAGA

::: NEKE STVARI I OSTALO

LJUBAVNA VEZA MASLINE I MEDITERRANA

Iz iskustva znam da su knjige ove vrste nešto posebno. Možemo ih pokloniti, razmjeniti, prodati, o njima pripovijedati i svoj skromni usud dati; reklo bi se, nešto poput platežnog sredstva.  >>>više

 

PREDZORJE

 

Previjam se u krevetu kao crv. Cijelim tijelom, cijelom dušom djeluje u meni sinoćne vino. U odsustvu bolje duhovne pjanosti (kažem pjanosti a ne pijanstva, čak ni opojnosti) vino pali u meni rujne požare, škaklja me, draži me, ponižava me, potpaljuje maštu i potpiruje na zanose prama ženi i Budućnosti.

Imam groznicu. Ne ću da potpuno otvorim oči prama nastalom danu što kroz tananu zavjesu počinje da probija u sobu. Slušam kukurijeke pijetlova u dvorištu, te troma i duboka zvona.

Kao da se utapam, cijela moja prošlost prolazi u meni u kaleidoskopu; sve pogrješke koje sam počinio, sva dobra djela koja propustih. Evo sam srećom i nemoćan: dozivam sebi sliku bolnice gdje ženske ruke jodom i klorom pale sladostrast u povoju ranjenika.

─ I onda mislim, kako je strahovito što ću morati ustati se, odjenuti se, otići bez oduševljenja u svakidašnji svijet, pa opet ne moći pijan, biti pijan bez uma.

 

Augustin Josip Ujević

::: ČITAONA

::: NA BANDERI

Kuća za odmor Tel. 00385 98 195 92 46
Kuća za odmor Tel. 00385 98 195 92 46